Szkoła Języka Hiszpańskiego El Puerto Warszawa

Jak zrozumieć tryb subjuntivo?

Tryb Subjuntivo

 

Tryb subjuntivo – wprowadzenie

Język hiszpański uznawany jest za jeden z łatwiejszych języków obcych do nauki i zazwyczaj Ci, którzy rozpoczynaj naukę języka hiszpańskiego nie mają przeświadczenia o tym, że na pewnym etapie nauki język hiszpański mógłby okazać się trudny do zrozumienia i nauczenia się. Chcemy mówić w wielu językach obcych, a jeżeli istnieje jakiś, który wydaje się być „bułką z masłem” do nauczenia się, to czemu nie? Po roku będę fluido!  Prawda leży gdzieś pośrodku i te hasła nie są oderwane od rzeczywistości – język hiszpański jest bardzo przyjemny do nauki (nie bez powodu jest uznawany za jeden z najładniej brzmiących języków na świecie). Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli chcemy mówić dobrze i poprawnie gramatycznie, to będzie to wymagało od nas regularnych ćwiczeń i zaangażowania. Jeżeli chcecie dobrze znać język hiszpański oraz dotarliście już do poziomu B1 to z pewnością zetkniecie się z TRYBEM ŁĄCZĄCYM SUBJUNTIVO. Nic się nie martwcie! Tryb subjuntivo też jest do ogarnięcia 🙂 Może być jednak nieco trudniejszy do zrozumienia, ponieważ w języku polskim nie ma takiego odpowiednika, który posiadałby własną odmianę czasowników.

Czym jest tryb subjuntivo?

Jest to jeden z czterech trybów w języku hiszpańskim tryb łączący. Pozostałe to: oznajmujący, rozkazujący i przypuszczający. W zależności od kontekstu tłumaczymy jego formy, jako czas przyszły, przeszły lub jako tryb przypuszczający.

Ale od początku. W podstawowym trybie indicativo (oznajmujący), który poznajemy jako pierwszy opisujemy obecną rzeczywistość: Soy polaco, Vivimos en Polonia, No como carne etc. Używamy go do obiektywnego opisu. Natomiast tryb subjuntivo używany jest do opisu nowej rzeczywistości. Np. kiedy chcemy, aby coś się wydarzyło lub aby ktoś coś zrobił. Jest uznawany za bardziej subiektywny.

Tryb subjuntivo ma swoje charakterystyczne zwroty i zastosowania:

  • słowa/wyrażenia (np. ojalá czy puede ser que),
  • konstrukcje (np. es+rzeczownik/przymiotnik+que)
  • wyrażanie naszych pragnień, uczuć czy zwątpień (z takimi słowami jak:querer, sentir, desear, dudar)
  • łączenie dwóch podmiotów w jednym zdaniu (np. quiero que lo hagas tú)

Odmiana czasowników w trybie subjuntivo

Odmiana czasowników regularnych w modo subjuntivo jest trochę inna niż w modo indicativo (ale można stosować z powodzeniem analogię). Przyjrzyjmy się jej i przejdziemy do przykładów:

I grupa czasowników zakończonych na -AR

HABLAR – mówić, rozmawiać. Zostawiamy temat bezokolicznika – HABL

Przykłady użycia innych czasowników z tej grupy w trybie SUBJUNTIVO w zdaniach:

  1. Espero que me ayudes. –  Oczekuję, że mi pomożesz
  2. ¡Qué pena que no habléis bien español! – Jaka szkoda, że nie mówicie dobrze w j.hiszpańskim!
  3. Me alegro de que estés mejor. – Cieszę się, że czujesz się lepiej

 

II Grupa czasowników zakończonych na -ER

BEBER – pić. Zostawiamy temat bezokolicznika – BEB

Tryb Subjuntivo

Przykłady użycia innych czasowników z tej grupy w trybie SUBJUNTIVO w zdaniach:

  1. Os aconsejo que veáis esta película – Radzę wam, żebyście obejrzeli ten film
  2. No creo que me entiendas – Nie sądzę, żebyś mnie rozumiał
  3. Prefiero que no vuelva – Wolałbym, żeby nie wrócił.

 

III grupa czasowników zakończonych na -IR

VIVIR- żyć, mieszkać. Zostawiamy temat czasownika –VIV

Tryb Subjuntivo

Przykłady użycia innych czasowników z tej grupy w trybie SUBJUNTIVO w zdaniach:

  1. ¡Ojalá me suban el sueldo ! – Oby mi podnieśli pensję!
  2. Que duermas bien – Śpij dobrze
  3. Me parece raro que lo imprimes – Wydaje mi się dziwne, że to drukujesz

 

Czasowniki podstawowe są bardzo łatwe do nauczenia się i jest to ogromny plus! Widać wyraźnie, że odmiana czasowników regularnych w SUBJUNTIVO nie różni się tak bardzo od jej odmiany w INDICATIVO. Do ogarnięcia pozostają jeszcze czasowniki nieregularne, ale na nie przyjdzie kolej w naszym kolejnym artykule 🙂

Co pomoże nam opanować tryb subjuntivo?

Nie ograniczaj się tylko do wiedzy, którą zdobywasz na zajęciach z języka hiszpańskiego

Nauczyciele wiedzą bardzo dużo i zawsze robią wszystko, co w ich mocy, żeby przekazać swoim uczniom tyle wiedzy, ile mogą i mają. Natomiast rzadkością jest, żeby zajęcia były więcej niż dwa razy w tygodniu, a to ogranicza możliwości nauczyciela. Korzystaj więc z wielu różnych źródeł wiedzy! Żyjemy w czasach technologii i mamy nieograniczony dostęp do przeróżnych źródeł wiedzy – youtube, blogi, skillshare, strony internetowe, podcasty. Na tych platformach znajduje się wiele nauczycieli z całego świata, którzy bardzo często udostępniają swoje materiały za darmo, więc rób z tego użytek! Nie zapominaj też o tradycyjnym źródle wiedzy – używaj książek do gramatyki (jeżeli nie masz żadnych, a chcesz dobrze nauczyć się języka hiszpańskiego, radzilibyśmy zakupić sobie podręcznik do gramatyki). Polecamy: “Wielka Gramatyka” Joanny Ostrowskiej. Gramatyka jest wyjaśniona w sposób przejrzysty i łatwy do zrozumienia.

Poniżej znajdziecie linki do materiałów youtube, które ułatwiają zrozumienie el modo subjuntivo:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=_wnINDGUuaI&ab_channel=Espa%C3%B1olConMar%C3%ADa
  2. https://www.youtube.com/watch?v=AmR7HtlhIRw&ab_channel=Tuescueladeespa%C3%B1ol
  3. https://www.youtube.com/watch?v=AmR7HtlhIRw&ab_channel=Tuescueladeespa%C3%B1ol

Podcast :

https://charlashispanas.com/216-el-subjuntivo-parte-1/

 

Ćwicz i mów do siebie

Robienie ćwiczeń w książkach/online daje rezultaty, ponieważ pokazuje w jakich sytuacjach używa się tego trybu i ułatwia nam zapamiętanie teorii. Ponadto utrwala nam wiedzę z tworzenia tego trybu. Warto podczas ćwiczeń pisemnych zatrzymywać się co chwilę i mówić do siebie – tworzyć własne odpowiedniki ćwiczeń, zdań i wymawiać je na głos.

Można też pójść o krok dalej i nagrywać owe zdania na telefonie, w notatkach głosowych, które wymyślamy i sprawdzać jak one brzmią, gdy je wymawiamy. Na początku zawsze wydaje się to dziwne i większość uczniów ma opory, żeby uczyć się języka w ten sposób, ale bez wątpienia przyczynia się do polepszenia zrozumienia tego trybu i do naszej pewności w użyciu go w konwersacjach.

 

Rozmawiaj z innymi – z nativami lub compañeros de clases de español

Istnieje świetna aplikacja, którą każdy z nas może ściągnąć, która nazywa się HelloTalk. Jest na niej wiele osób, które chcą poprawić swój poziom językowy więc są gotowe wymieniać się wiedzą o swoim języku w zamian za język, którego się uczą. Wystarczy, że wyślesz wiadomości głosowe do ludzi, którzy znajdą się liście. Nie czuj się dziwnie czy głupio! Hispanohablantes są naprawdę bardzo uprzejmi, otwarci i lubią pomagać, więc większość ludzi bez problemu odpowie na wiadomość głosową, którą wyślesz i z chęcią pomoże Ci w konwersacji.

Jeżeli natomiast naprawdę się wstydzisz, warto zjednać kolegów z zajęć i poćwiczyć wspólnie ten tryb. Możecie też poprosić lektora o zrobienie dodatkowych zajęć z tego trybu – wytłumaczenie mu, czy chcecie mieć więcej konwersacji, czy ćwiczeń czy też może po prostu teorii. A może tego wszystkiego? Lektorzy języka hiszpańskiego doskonale zdają sobie sprawę jakie trudności sprawia ta część gramatyki, więc nie powinno być absolutnie problemu, aby takie zajęcia przygotować.

Chicos, mamy nadzieję, że owe wskazówki pomogą wam w nauce el modo subjuntivo. Pamiętajcie, aby się nie poddawać 🙂 Wystarczy, że uzbroicie się w cierpliwość, materiały y ¡vamos!

Ćwiczenia na tryb subjuntivo

Na koniec garstka ćwiczeń 🙂

Wstaw właściwą formę czasownika regularnego w presente de subjuntivo. Znajdują się tu czasowniki zarówno z formą regularną jak i nieregularną.

  • Me parece que  _____________ ( ella, bailar ) superbien.
  • ¿Quieres que te ___________ ( escribir, yo ) ?
  • Le dejo que ____________ ( volver, ella ) esta noche tarde.
  • Necesito que me __________ ( dar, tú ) un lápiz.
  • Me da miedo que ____________ ( ir, vosotros ) por la calle tan tarde.
  • Espero que no _____________ ( tardar, ellos ) mucho.
  • Que ______________ ( dormir, tú ) bien.
  • Quiero que me lo ____________ ( decir, ellos )
  • Prefiero que no lo _____________ ( hacer, tú )
  • ¿Esperan que les ___________ ( escuchar, nosotros ) ?
Sprawdź odpowiedzi!

  • baile/ Sądzę, że ona bardzo dobrze tańczy.
  • escriba /Chcesz żebym do Ciebie napisał/a?
  • vuelva/ Pozwoliłem jej, żeby wróciła późno tej nocy.
  • des/Potrzebuję, żebyś dał mi ołówek.
  • vayáis/ Obawiam się, kiedy chodzicie po ulicy tak późno.
  • tarden/ Mam nadzieję że, nie spóźnią się bardzo.
  • duermas/ Śpij dobrze.
  • digan/ Chciałbym, żeby mi to powiedzieli.
  • hagas/Wolałbym, żebyś tego nie robił.
  • escuchemos/Oczekują, że ich wysłuchamy.

Poinformujemy cię o nowych wpisach!
Wystarczy, że zostawisz swojego maila!

Jak oceniasz tą podstronę?

Czytaj również

Kategorie

Oferta kursy język hiszpański warszawa El Puerto

Realizacja witryny
GrupaPNS sp. z o.o.

2020

Projektowanie stron www
ZAPISZ SIĘ!
Sprawdź ofertę najnowszych
kursów tutaj!
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności
Menu Główna